Propagace pomocí letáků, bannerů nebo vizitek je důležitá, ale vaše podnikání nespasí. Zvlášť ne v dnešním zrychleném světě. Součástí každé snahy o zviditelnění značky a zvýšení zisku by měl být také online marketing.
Pokud nástroje digitálního marketingu využíváte správně, můžete svůj byznys znásobit o desítky, někdy i stovky procent. Ano, až takové divy lze dokázat, přestože se úspěch určitě nedostaví z hodiny na hodinu.
Slovní spojení online marketing (též digitální marketing nebo internetový marketing) v někom budí hrůzu. Přitom není důvod k obavám. Jakkoliv zní odborně, při troše snahy si s ním aspoň na základní úrovni poradí každý.
Ve zkratce řečeno jde o všechny marketingové aktivity prováděné přes internet: sociální sítě, obsahový marketing, e-mailová propagace nebo třeba PPC reklamy. To vše a mnohé další tvoří komplexní online marketing.
Vaším úkolem jako podnikatele je namixovat tyto kanály (aktivity) tak, abyste dosáhli co nejlepších výsledků.
Co jsou jednotlivé kanály zač a jak je používat?
Kanálů online marketingu je celá řada, což ale neznamená, že musíte využít všechny. To je důležité mít na paměti.
Stačí vybrat kanály, které se hodí pro váš typ podnikání. Například není třeba mít firemní profil na Instagramu, pokud netvoříte žádný vizuální a fotografický obsah. Stejně tak když vaši zákazníci pochází z věkové skupiny, která danou sociální síť využívá jen minimálně.
Ale hezky postupně…
Cesta, jak o sobě dát potenciálním zákazníkům vědět, aniž by vaše produkty/služby aktivně vyhledávali.
Skrze hromadný e-mail můžete posílat pravidelné newslettery (letáky či novinky v elektronické podobě), upozorňovat na slevové akce nebo popřát k vánočním svátkům. Fantazii se meze nekladou.
Jenže pozor. Cílem e-mailingu není zahltit zákazníkům schránky několika maily denně, tím je spíš odradíte. Raději vsaďte na propracovaný materiál s potenciálem přivést uživatele na web. To je to, o co jde především.
TIP: Aby byl e-mailing efektivní, postupně tvořte co největší databázi e-mailových adres, na něž vaše nabídky a informace poputují. Úplně nejlepší bude, když se mezi příjemci mailů vyskytnou stálí zákazníci a lidé, u nichž víte, že mohou mít aspoň částečný zájem o vaše služby.
A především od nich budete mít souhlas se zasíláním newsletterů a uchováním jejich kontaktů.
O PPC reklamách už jste se částečně dočetli v předchozích článcích.
Prostor pro PPC inzerci poskytují mimo jiné služby od Googlu (Google Ads) i Seznamu (Sklik). Na rozdíl od jiných druhů inzerce, u PPC reklamy neplatíte za její pouhé zobrazení, ale až ve chvíli, kdy na ni uživatel klikne. Tím pádem máte větší šanci, že inzerce splní svůj účel a přivede na váš web/e-shop relevantní návštěvníky.
PPC reklama je jedním z kanálů, který by ve vašem online marketingovém mixu neměl chybět. Jak s tímto typem inzercí pracovat a jaké možnosti Google i Seznam nabízí, se dočtete v předešlých článcích > Google reklama jako nejúčinnější marketingový nástroj a Proč je reklama na Seznamu stále tak populární a účinná
Facebook, Instagram, LinkedIn nebo Twitter. Sociálních sítí, na nichž můžete propagovat svou firmu, je hromada. Lze se na nich vydat cestou jak obsahového marketingu (viz níže), tak placené reklamy.
Vždy dobře zvažte, jestli je pro vaše podnikání daná sociální síť vhodná. O propagaci na sociálních sítích se více dočtete v článcích > Jak přemýšlet nad Facebook marketingem své firmy a Jak propagovat a zviditelnit web či e-shop
Cílem obsahového marketingu je návštěvníkovi webu nabídnout hodnotný obsah: články s praktickými radami, novinkami z oboru nebo soutěže o zajímavé ceny a další zajímavé materiály.
Obsahový marketing vám automaticky nepřihraje do kapsy více peněz, ale dokáže zvýšit návštěvnost webu. A čím více relevantních návštěvníků, tím větší šance, že je vaše produkty osloví. Takže obsahový marketing prodává, i když nepřímo.
Více méně opak obsahového marketingu. Copywriting je vytváření jakýchkoliv textů, které si kladou za cíl podpořit prodej produktů/služeb. Ve zkratce řečeno se jedná o reklamní a prodejní obsah.
Na trhu dnes najdete stovky specialistů z oblasti copywritingu, takže pokud máte pocit, že psaní reklamních textů sami nezvládnete, požádejte o pomoc.
Princip affiliate marketingu je jednoduchý. Spočívá v propagaci vašich produktů/služeb někým jiným, tzv. affiliate partnerem.
Příklad: Chcete zvýšit prodej konkrétního produktu, ale váš e-shop není příliš navštěvovaný. Domluvíte se tedy s partnerem, který má velký dosah, že vám pomůže produkt zviditelnit. Z prodeje tohoto produktu pak partnerovi odevzdáte předem domluvenou provizi – ze spolupráce tak těží obě strany.
TIP: Affiliate program dnes nabízí již většina velkých firem a hráčů na našem trhu. Příklad na obrázku níže (inspirace Moneyo.cz)
SEO (search engine optimization) je činnost, která má váš web ve vyhledávačích (Google, Seznam atd.) zdarma dostat na co nejvyšší pozice. Lze toho dosáhnout třeba používáním správných klíčových slov, správným technickým nastavením stránek nebo přidáváním relevantních odkazů. Více o SEO se dozvíte v článku Jak dělat SEO a kolik stojí
Když vaříte podle receptu v kuchařce, musíte dodržovat přesný postup. V online marketingu je to podobné. Bez splnění základní podmínek se k vysněným velkým výdělkům nedostanete.
Co musíte udělat, abyste se setkali s úspěchem?
Cílem může být znásobení prodeje produktů, zvýšení návštěvnosti webu nebo zviditelnění značky. Ať máte jakoukoliv prioritu, cíl si vždy stanovte, abyste mohli s časovým odstupem posoudit, zda v online marketingu postupujete správně.
Cíle by každopádně měly být měřitelné (např. u návštěvnosti webu díky analytickým nástrojům snadno zjistíte, jestli na stránky chodí více lidí, či nikoliv).
TIP: Nikdy nezačínejte s reklamou, bez nasazení konverzních kódů.
O této problematice už padlo pár slov výše. Nemusíte nutně využívat všechny kanály internetového marketingu. Stačí, když do podnikání efektivně zapojíte ty, které přinesou výsledky.
TIP: S výběrem vám pomůže nejlépe markeťák.
Klíčem k úspěchu v online marketingu je také správná komunikace nejen se spokojenými zákazníky, ale i s odpůrci. Na sociálních sítích i v e-mailech trpělivě vysvětlujte, odpovídejte a najděte si svůj komunikační styl. Ten by měl být, pokud možnost, jednotný.
TIP: Ignorování negativních komentářů na vaši adresu z dlouhodobého hlediska ničemu nepomůže. Lidé ocení, že umíte reagovat i na nepříjemné otázky a poznámky.
Do online marketingu byste finance určitě investovat měli. To ale neznamená, že bezmyšlenkovitě rozházíte peníze jen proto, abyste nějaké utratili.
Předem si vyčleňte rozpočet na online marketing a plaťte jen za takovou propagaci, která bude efektivní. V tomto případě přijde vhod rada odborníka, zásluhou jeho poznatků můžete ušetřit i tisíce korun. Více najdete v článku Agentura vs. freelancer
Máte pocit, že vše děláte správně, investovali jste do online marketingu spoustu peněz a výsledky se ne a ne dostavit? Chyba může být i v reklamní agentuře, případně freelancerovi, s nímž na propagaci spolupracujete.
Pokud máte špatně promyšlený obchodní model podnikání, pak je veškerý marketing bezmocný. Než začnete vynakládat velké peníze na propagaci, ujistěte se, že váš byznys funguje na správných principech.
Pakliže se do digitálního marketingu pustíte na vlastní pěst, budete bezpodmínečně potřebovat několik užitečných nástrojů. Část z nich jistě dobře znáte, ale některé si musíte vyzkoušet a „osahat si je“.
Existují desítky nástrojů pro online marketing, níže uvedený výčet je úplným základem.
Tady není co řešit. Bez e-mailové schránky, případně e-mailového klienta se neobejdete v online marketingu ani v samotném podnikání.
Pro marketingové specialisty jsou excelové tabulky téměř modlou a pro vás by postupme času mohly být také. Jde o snadný způsob, jak přehledně zaznamenávat data, ale i klíčová slova pro SEO optimalizaci a podobně.
Když je řeč o SEO, měli bychom zmínit našeptávač ve vyhledávacím řádku od Googlu (ale také Seznamu). Tento jednoduchý nástroj usnadní spoustu práce při hledání vhodných klíčových slov na web.
Služba Sklik od Seznamu nabízí statistiky hledanosti klíčových slov a navrhne další vhodná klíčová slova, která můžete využít.
Google Trends poskytuje aktuální data o hledanosti klíčových slov v nejrozšířenějším vyhledávači Google.
Bezpochyby nejpropracovanější analytický nástroj na světě. Zjistíte díky němu návštěvnost webu, míru opuštění stránek (tzv. bounce rate), geografický původ návštěvníků nebo nejčastější zdroj návštěv (zda uživatelé přicházejí ze sociálních sítí, z vyhledávačů atd.)
Pokud se v online marketingu bez nějakého nástroje neobejdete, je to rozhodně Google Analytics.
Nástroj poskytující souhrn dat z několika dalších služeb (nástrojů) najednou. V Data Studiu můžete sledovat reporty z Google Analytics, Adwords či YouTube Analytics.
Aby byly vaše stránky uživatelsky přístupné, měly by se rychle načítat a splňovat základní technická kritéria. To lze otestovat třeba nástrojem PageSpeed Insights od Googlu a dalšími viz článek Proč a jak měřit návštěvnost a rychlost stránek
Autor článku
Pracuji pro firmy jako externí online markeťák se specializací na PPC a Facebook reklamu.
Komentáře a dotazy k článku
Nenechte si ujít další užitečné tipy ze světa online marketingu
Potřebujete poradit s vašim online marketingem?
Naše know-how sdílím na sítích ↑ © 2018 - 2024 OnlineMarketak.cz GDPR a Cookies