Prostředí Facebooku se prakticky od základu změnilo. V současnosti jednomu uživateli Facebooku náleží denně ke zobrazení až několik tisíc příspěvků. Díky tomu interakce (lajky, komentáře, sdílení) téměř vymizely a návštěva Facebooku se stala nezáživnou rutinou.
Prezentace firem na Facebooku se stává terčem posměšků. Uživatelé jsou přesyceni reklamou a na strategii firemního marketingu na Facebooku je dnes potřeba pořádně makat.
Zkuste si sami odpovědět na tuto otázku. Co děláte na Facebooku?
Příspěvky na hlavní stránce sledujete bez většího povšimnutí a zpozorníte jen ve chvíli, kdy vás něco skutečně zaujme.
Zkrátka chcete zůstat v obraze, budujete pohled a názor na svoji osobu, sledujete ostatní, rozšiřujete si obzory nebo zaháníte nudu.
Ale primárním účelem návštěvy Facebooku není rozhodně nakupování. Facebook totiž není výloha obchodu.
Pro tvorbu úspěšného firemního marketingu si připusťte fakt, že vaše značka nikoho nezajímá. Ono je to totiž dost možná i pravda. Značky na sociálních sítích v podstatě nemají co dělat.
Proč lidi tedy oslovují značky na sociálních sítích?
Jenže firmy většinou zaplácají celou svoji Facebook stránku nesmyslně nabídkou produktů. Nemají žádnou strategii a chybí jim sebereflexe. A u Facebook reklamy to vlastně řeší úplně stejně.
Sociálním sítím ale vládnou firmy, které jsou kreativní – umí zaujmout, vyprávět, naslouchat i vyhodnocovat své posty a reakce fanoušků.
Nevnímejte Facebook pouze jako další prodejní kanál. Ale jako kanál, který můžete využívat ke zvyšování povědomí o vaší značce a budování vztahů se stálými i potenciálními zákazníky. Ideálně berte Facebook jako takový mezikrok před nákupem vašeho produktu.
Udělejte ze své firemní Facebook stránky konkurenční výhodu, díky které budou zákazníci nakupovat už jenom u vás a zapomenou na konkurenci. Často má totiž Facebook u firem právě opačný efekt.
Jak na vás působí recenze na firemních webech? Uměle? Jako by si je psal majitel sám? Vždyť je to vlastně pravda.
Co ale takové recenze na Facebooku? To je jiná. Podíváte se na hodnocení, prokliknete se na profil člověka, který recenzi vytvořil. Vše je důvěryhodné a k uvěření.
Využijte toho! Spokojený zákazník nebo člověk, kterému jste v rámci volného času poradili vám hodnocení mile rád udělí.
A hlavně. Vybíráte si službu. U jedné firmy je 30 skvělých hodnocení. U druhé jedno. Jakou firmu zvolíte?
Komunikace a naslouchání je vlastně podstata Facebooku. Vybíráte nový produkt pro své zákazníky a nemáte jasno? Vytvořte anketu.
Sháníte nového zaměstnance nebo brigádníka? Zveřejněte na své stránce inzerát s nabídkou práce.
Ukážete na firemním Facebooku svůj nový produkt a sklidí negativní reakce? Zeptejte se v čem je problém. V ceně? V kvalitě? V designu? Napište tomu člověku, naslouchejte a poučte se.
Většina lidí přichází na váš firemní profil z jednoho důvodu – potřebují vyřešit problém. Pokud jim ho pomůžete vyřešit, získáte jejich důvěru a objednají si váš produkt nebo službu.
Zeptal se vás tento týden potenciální zákazník na věc, na kterou jste již třeba 100x odpovídali? Tak natočte video nebo napište článek, kde tu věc vyřešíte.
Najděte si všechny skupiny a stránky, kde se nachází vaši budoucí zákazníci. Často tam řeší záludnosti, na které znáte odpověď třeba jen vy. Nabídněte jim pomoc a svůj produkt. Takhle se dělá marketing na Facebooku.
Co vás na Facebooku zaujme a potěší víc než úžasná fotka nebo trefné video? Současně se u fotek a videí objevuje nejvíce interakcí. Tyto formáty na Facebooku prostě prodávají.
Často ale třeba taková pražírna kávy nebo obchod s rybářskými potřebami neví, jak s těmito formáty pracovat. Co může být ale pro každodenního milovníka kávy větší slast, než vidět samotný proces pražení. Nebo pro zarputilého rybáře vidět nový naviják v akci – a stačí běžný telefon za pár tisíc a trocha kreativity.
Facebook reklama je dnes už nedílnou součástí Facebook marketingu každé firmy. Dosah příspěvků se za existenci Facebooku opravdu rapidně snížil.
U firem, které nemají početnou základnu fanoušků je nutností. Byla by škoda mazlit se s příspěvky, které nikdo nikdy neuvidí.
U firem, které početnou základnu fanoušků mají, je ale absence reklamy zločinem. Postnutý příspěvek se dostane totiž jen k části fanoušků a nemůže se tak dobře šířit, jako když je podpořený propagací.
A protože nechceme celý náš firemní profil postavit na postování produktů, budeme reklamu dělat kreativněji než konkurence.
Kreativa reklamy může vypadat opět stejně jako jsme zmiňovali výše – video s ukázkou produktu v akci, hodnocení zákazníků nebo článek řešící problém zákazníka.
Je to tak trochu paradox. Ve finále totiž zjistíte, že takovou reklamou oslovíte mnohem více lidí z vašeho publika, proklikavost bude vyšší, náklady na proklik nižší a konverzní poměr bude třeba dvojnásobný, než při přímé propagace produktu.
Šestým bodem se dostáváme k samotnému kameni úrazu. Právě díky tomuto faktu firmy prodělávají na Facebook reklamě desítky i stovky tisíc korun a nechápou proč jejich reklama nefunguje.
Firmy totiž nedokáží rozlišit fázi, ve kterých se jejich potenciální zákazník nachází (See-Think-Doo-Care). A samozřejmě v jakékoliv z těchto fází mu neustále podsouvají svůj produkt dokola. Proto vidíte pod reklamami tolik nenávistivých komentářů nebo posměšků. Takhle se prodej na Facebooku nedělá.
Facebook totiž nefunguje jako reklama ve vyhledávání. Tam člověku, který hledá rybářský spacák nabídnete vstupní stránku svého e-shopu s rybářskými spacáky.
Facebook je obsahová síť, kde cílíme svou reklamu většinou na zájmy uživatelů Facebooku.
To znamená, že cílíte se svých e-shopem s rybářskými spacáky na Frantu, který sice na ryby chodí, ale nechytá přes noc. Současně na Pepu, který již rybářský spacák má, takže další nepotřebuje. A nebo na Vláďu, který je sice rybář a po spacáku se usilovně dívá, ale nemá ani tušení, že existují spacáky přímo určené na ryby a přijde mu to jako nesmysl.
Kdy tedy konečně ten náš produkt lidem nabídnout a kdy je vyzvat k samotnému nákupu?
Pokud děláte svůj Facebook marketing chytře, často zákazník nakoupí ještě dříve, než mu produkt stihnete nabídnout.
Ale nejvhodnější chvíle je právě v konečné fázi, kdy je zákazník připraven nakoupit, vše si zjistil, ví co chce a jen vybírá vhodný e-shop. Produkt mu můžete podsunout retargetingem, v osobní konverzaci nebo na něj odkázat pod diskusí, kde mu poradíte.
Vhodné je nabízet produkt také ve chvíli, kdy je ve slevě. Stejně tak před začátkem vaší hlavní sezóny, před Vánoci nebo při představení nového produktu.
Každý postnutý příspěvek musí mít jasně stanovený cíl, ideálně jediný cíl. Tvorba obsahu bez cíle je prakticky zbytečná.
Nezapomeňte svůj Facebook marketing vyhodnocovat. Detailně zkoumejte jednotlivé příspěvky – interakce, komentáře, dosah, čas jejich zveřejnění, mikrokonverze a nákupy. Dle toho svůj marketing na Facebooku posouvejte dopředu a zvyšujte míru konverze.
Před tím, než se do Facebook marketingu pustíte si dejte alespoň měsíc na to, abyste stanovali počáteční strategii, plán i cíle. Vytrvejte a úspěch se dostaví.
Autor článku
Pracuji pro firmy jako externí online markeťák se specializací na PPC a Facebook reklamu.
Komentáře a dotazy k článku
Nenechte si ujít další užitečné tipy ze světa online marketingu
Potřebujete poradit se svým firemním Facebook marketingem?
Naše know-how sdílím na sítích ↑ © 2018 - 2024 OnlineMarketak.cz GDPR a Cookies