Vyladili jste firemní webové stránky nebo e-shop do posledního detailu a po dlouhých týdnech práce máte pocit, že výsledek stojí za to. Zdaleka však nemáte vyhráno, čeká vás řešení klíčové otázky: Jak zvýšit návštěvnost webu a přitáhnout co nejvíce potenciálních zákazníků?
Stránky bez návštěvníků jsou jako tělo bez duše. Podcenění propagace webu nebo propagace e-shopu může znamenat, že celé dosavadní úsilí s vývojem firemního (ale i osobního) projektu bylo zbytečné.
Není ovšem důvod k obavám, že byste webovky zviditelnit nezvládli. Existuje spousta možností, jak i s velmi nízkým rozpočtem na propagaci dosáhnout vytouženého cíle. Ale nejprve budete muset zvážit, jakou ze tří cest se vydáte:
placená propagace
neplacená propagace
kombinace obou dohromady
Asi nepřekvapí informace, že poslední možnost je ideální a že se touto cesto vydaly tisíce úspěšných podniků. Proč tak učinily a která možnost zviditelnění jim přinesla jaké výhody, zjistíte na následujících řádcích.
Rozhodli jste se do návštěvnosti e-shopu či webu investovat aspoň nějaké finance? Výborně! Máte totiž na výběr ze spousty placených příležitostí, jak firmu propagovat.
Největší český vyhledávač Seznam měsíčně osloví tisíce a tisíce uživatelů. S jeho službou Sklik je můžete oslovit také. Reklama vašeho webu ve vyhledávací i obsahové síti Seznamu není nic složitého, dokáže skvěle doplnit propagaci na sociálních sítích. Více o Skliku najdete ve speciálním článku o Seznam reklamě.
Stejně jako Seznam, i Google poskytuje inzertní prostor, dokonce v ještě větším měřítku. Statistiky tvrdí, že u internetových obchodů až 50 procent tržeb tvoří zákazníci, kteří se na web dostali zásluhou reklamy zprostředkované Google Ads. Při investicích na tuto možnost určitě nezapomeňte. Také o Google reklamách se můžete dozvědět více ze speciálního článku o Google reklamě.
Chcete zviditelnit web a napadlo vás, že byste z propagace vynechali Facebook? Nedělejte to. Největší sociální síť má obrovský potenciál přivést relevantní návštěvníky, kteří se pak snadno mění na zákazníky.
Na Facebooku můžete inzerovat ve formátu klasického příspěvku, obrázku, videa nebo třeba prezentace. Navíc lze reklamu jednoduše zacílit na uživatele konkrétního pohlaví, věku či lidi žijící v určité lokalitě, například v okolí vaší firmy.
Systém placených reklam od Facebooku je velmi intuitivní a jen vy ovlivníte, kolik peněz za propagaci skutečně utratíte.
Zde najdete opět k dispozici návod, jak dělat novodobý firemní Facebook marketing.
Cílíte-li na mladší zákazníky a máte-li k dispozici spoustu grafického a obrazového materiálu, je pro vás propagace pomocí Instagramu jako dělaná.
Využít lze příspěvku ve feedu, reklamy ve Stories, videoreklamy nebo tzv. karuselové inzerce. Opět máte možnost zacílit propagaci na osoby s určitými zájmy a dle určitých demografických definic (věk, pohlaví, bydliště atd.)
Obrazové kreativy a videoreklamy jsou velkým trendem posledních let a je jisté, že se propagace tímto směrem bude ubírat čím dál víc.
I propagace přes profesní sociální síť LinkedIn stojí za úvahu, ale je třeba narovinu říct, že s v tomto případě počítá s vyššími investicemi, mnohdy v řádech tisíců Kč.
Vaše placená reklama na LinkedInu soutěží v rámci cenové aukce s ostatními inzerenty, přičemž přednost dostane inzerát s vyšší nabídkou.
Také je důležité si uvědomit, že LinkedIn nevyužívají ani zdaleka stejní uživatelé jako Facebook a Instagram, publikum se liší.
TIP: Nicméně lepší sociální síť pro navazování podnikatelských a obchodních kontaktů zkrátka neexistuje.
Asi nepůjde v případě propagace webu či e-shopu o vaši první volbu, ale postupem času může přijít YouTube vhod. Reklamy ve videích mají mnoho výhod a byla by škoda je nevyužít.
Na YouTube lze svůj webový projekt zviditelnit vedle přehrávaných videí, ale také přímo ve videu, a to formou přeskočitelných nebo nepřeskočitelných video reklam. Nabízí se i široká škála dalších možností.
Všechny již zmíněné sociální sítě a reklamní kanály patří k naprostým klasikám placené propagace. Tím ale výčet možností nekončí.
Na českém trhu se pohybuje spousta serverů a agentur poskytujících reklamní prostor v grafické, ale i v textové podobě. Stačí jen najít platformu, která bude vyhovovat druhu vašeho podnikání.
Spadá vaše činnost například do průmyslové oblasti? Co takhle si zaplatit PR článek nebo reklamní banner na webu média, které se průmyslové tématice věnuje?
Věřte, že je z čeho vybírat.
TIP: Spousta takových obchodních nabídek a poptávek se vyřizuje přes tržiště Webtrh.cz
Způsob propagace využívaný velkými korporacemi, ale poslední dobou po něm často sahají i menší podniky.
Váš produkt (v tomto případě web/e-shop) může zviditelnit tzv. influencer, což je člověk mající velký vliv a dosah na sociálních sítích, na YouTube, ale i na dalších platformách.
O influencerech by se dal napsat samostatný článek, takže jen ve zkratce – mějte na paměti, že tato možnost existuje.
V tomto případě jde o pokročilou fázi propagace a je určená pro podnikatele, kteří to se zviditelněním webu či e-shopu myslí vážně.
Je možné si od profesionálů nechat zpracovat video ušité na míru, přesně dle vašich požadavků a potřeb. To následně můžete umístit jak na své stránky, tak na YouTube, Facebook a další výše zmíněné kanály. Počítejte s investicí v řádu tisíců Kč, která se však může rychle vyplatit.
TIP: Není dnes lepšího vizuálu, než je video. Oproti textovým nebo obrázkovým reklamám má a bude mít vždy mnohem větší interakci.
Existuje i mnoho neplacených způsobů, jak zviditelnit firmu. Stačí si jen vybrat.
Sdílení článků, příprava zábavných materiálů, originálních příspěvků nebo grafiky a anketních otázek. Tím vším můžete svůj web i značku propagovat na facebookové stránce podniku.
Čím víc vlastního obsahu nachystáte, tím lépe. Více originálního a oblíbeného obsahu totiž znamená větší organický (neplacený) dosah.
TIP: Zaměřte se velmi se velmi podrobně na skupiny relevantní vašemu podnikání. V nich pak řešte problémy vašich potenciálních zákazníků.
Pro Instagram platí dvojnásob, že by materiály měly být atraktivní, autentické a především kvalitní. Podnikáte-li v gastronomii, proč pravidelně nepřidávat fotografie s vašimi skvostnými jídly?
Nezapomínejte na správné hashtagy, které pomohou příspěvky dostat k většímu počtu uživatelů. A to je přece váš cíl!
LinkedIn je profesní síť, která propojuje zaměstnance, zaměstnavatele nebo obchodníky. Tomu by měl odpovídat i neplacený obsah na vaší stránce.
Pokud například sháníte nového kolegu do týmu, sdílejte na LinkedIn článek s inzerátem ze svého webu. Nebo snad pracujete na zajímavém projektu, o kterém by se měli dozvědět noví potenciální partneři? Šup s tím na LinkedIn!
Nebojte se točit vlastní videa a vkládat je na YouTube. Videoobsah je na internetu den ode dne vyhledávanější. Navíc jde o skvělou příležitost, jak se ještě víc přiblížit zákazníkům.
TIP: Snažte se na YouTube svým klientům pomáhat v podobě návodů a užitečných rozhovorů. Video točíte 20 minut. Článek píšete mnohdy i celý den.
Blog je naprostý základ neplacené propagace. Z hlediska tzv. obsahového marketingu něco, co nesmíte vynechat.
Na úvod stačí, když na webu vytvoříte sekci s blogovými články, které se budou týkat vašeho podnikání. Zákazníci ocení jakékoliv novinky, rady, nápady a doporučení související s daným oborem.
Co z toho budete mít? Příspěvky můžete sdílet na sociální sítě (tzn. zvýšíte návštěvnost webu) a jako bonus si vaše stránka/e-shop zlepší i pozice ve vyhledávačích.
SEO (search engine optimization, v češtině optimalizace pro vyhledávače) je činnost, která si klade za cíl dostat váš web ve vyhledávačích (Google, Seznam atd.) na co nejvyšší pozice, aby jej navštívilo více uživatelů.
Jak toho dosáhnout? Například používáním správných klíčových slov, správným technickým nastavením stránek nebo přidáváním relevantních odkazů.
TIP: Správně provedené SEO může na dlouhé měsíce či roky několikanásobně zvýšit návštěvnost, a to úplně zdarma. Počítejte však s tím, že SEO je dlouhodobá cesta plná úskalí a nejasných výsledků. Více o SEO ve starším článku SEO copywriting
Jakákoliv propagace na internetu je klíčová, neměli byste však zapomínat ani na klasické „poutače pozornosti“, které mají i v dnešním světě svá opodstatnění.
Takže jen ve zkratce.
Zviditelnit e-shop či web lze bannerem různé velikosti přímo ve vaší obci. Graficky vyvedená reklama na plotě, zastávce nebo přímo v okně prodejny umí dělat divy.
TIP: Používejte spíše pro lokální propagaci.
Řekl vám někdo, že vizitky jsou staromódní záležitost? Nevěřte mu. Pakliže jsou pěkně zpracované a originální, umí potěšit laiky i dlouholeté podnikatele.
Rozdávání tisíců letáků na potkání nedává smysl. Ale pokud zvolíte vhodnou formu podání a distribuce, může i tato forma papírové reklamy přinést ovoce. Pakliže nevládnete grafickými dovednostmi, požádejte o pomoc profesionála.
TIP: Vhodné především pro B2B sektory.
Ano, i toto je způsob, jak se dostat do podvědomí. Vhodně se o svém podnikání a webu zmiňte před důležitými obchodními partnery, ale i před přáteli a ostatními lidmi, u nichž to uznáte za vhodné. Možná budete výsledkem sami překvapeni, a je to zdarma.
Autor článku
Pracuji pro firmy jako externí online markeťák se specializací na PPC a Facebook reklamu.
Komentáře a dotazy k článku
Nenechte si ujít další užitečné tipy ze světa online marketingu
Potřebujete poradit, jak propagovat a zviditelnit web?
Naše know-how sdílím na sítích ↑ © 2018 - 2024 OnlineMarketak.cz GDPR a Cookies