Chci PPCčka, vyplatí se mi? Kolik investovat? Agentura to dělala špatně

Spousta z Vás se mě často ptá, co vlastně po těch večerech na internetu pořád dělám. A tak přináším odpověď pomocí tohoto článku. Nehraji si jen s cizími penězi. Spravuji rentabilní internetové PPC kampaně. Když rentabilní dlouhodobě nejsou, nedělám je. V nadpisu vidíte takovou standardní úvodní „proklepávačku“ většiny potenciálních zájemců o PPC služby. Tedy podnikatele, majitele firmy či osoby zodpovědné za chod marketingu a prodej. Mnozí si však neuvědomují, že řešení těchto hádanek by měli znát především oni samotní.


Základní pilíře rentabilní a efektivní PPC reklamy

1) PPC specialista

Nedovolím si svést jako první vinu na klienta, a tak začnu u PPC specialisty. Nebavme se nyní o tom, zda dělá PPCčka 1 rok nebo 6 let, mnohdy to totiž nehraje žádnou roli – bavme se o profesionálním PPC specialistovi.

Ten musí především umět odhadnout svoje možnosti. Pokud v životě neslyšel nic o produktu, který klient prodává (např. make up), asi se mu na něj nebude úplně snadno dělat efektivní reklama. Má pak dvě možnosti. Buď zájemce s díky odmítnout a nebo mít spoustu otázek a dlouze studovat jeho produkt.

Ale víte co, spoustu otázek bude mít stejně. Nikdo nezná produkt, tak skvěle jako klient samotný. Klientovy informace jsou hlavním nástrojem k úspěšné reklamě. PPC specialista je zase prostředkem k profesionální a efektivní formě reklamy. 

2) Samotný klient

Proč chcete právě PPC reklamu? Jaké jsou Vaše marže? Jaký je Váš rozpočet pro reklamu? Proč to agentura dělala špatně? Jaké jsou Vaše cíle? Jaké jsou Vaše hlavní konkurenční výhody? … A tímhle často komunikace mezi mnou a zájemcem o PPCčka končí. Nechci klienty zatěžovat, ale pokud nebudu znát odpovědi na tyhle otázky, PPC reklama fungovat nebude.

Také se najdou klienti, kteří naštěstí na podstatnou část těchto otázek znají odpověď. S takovými je zato radost pracovat.

3) Férovost, upřímnost a hlavně komunikace

Obě strany musí hrát fér. Pokud se specialistovi nezdá vhodný budget se kterým bude pracovat, neměl by reklamu dělat. Pokud se mu nelíbí odměna za jeho práci, neměl by se do toho pouštět. Pokud ho z osobního hlediska absolutně nezajímá produkt klienta, ať ho odmítne.

Pokud se klientovi nelíbí praktiky specialisty a nesedí si s ním názorově při strategii vlastního marketingu, neměl by s ním spolupracovat. Pokud nemá v plánu poskytovat informace a spolupracovat se specialistou, neměl s PPC reklamou ani začínat.

Zkušený PPC specialista by měl být schopný již na začátku odhadem říct (dle marží, průzkumu trhu, analýzy klíčových slov, zkušeností, použitelnosti webu), zda reklama splní očekávání klienta. Pokud ví, že není PPC reklama vhodným řešením, měl by doporučit jiný reklamní kanál (Facebook, YouTube, e-mailing a nebo offline marketing).

A proč ne PPCčka na 2-3 měsíce na zkoušku? Klienti nemůžou očekávat výsledky za týden, ale nemusí podepisovat s agenturami smlouvu hned na dva roky.

Bude to fungovat? Pojďme spolupracovat dlouhodobě.

Nefunguje to? Zkusme jiný kanál a poznatky si uchovejme do budoucna.

Závěrem pro podnikatele:

Nestavte své podnikání pouze na jednom kanálu (PPC reklamě, SEO, Facebooku, Instagramu, obsahovém marketingu). Čím více kanálů budete využívat, tím více bude Vaše podnikání stabilnější. PPC REKLAMA JE ÚŽASNÁ VĚC, ALE ZKRÁTKA MUSÍ DÁVAT SMYSL VŠEM ZÚČASTNĚNÝM, aby skvěle fungovala (především klientovi, správci ale i zákazníkovi).

Buďte chytří. Nezaměřujte se na obrat, ale na marži. Máte marži na produktu 30% ? Podíl nákladů reklamy na jeho prodej např. na Seznamu je ale 35%. Vyplatí se Vám tedy inzerce na daný produkt dlouhodobě? Řešíte i náklady za agenturu nebo PPC specialistu? Je to důležité!

Máte marži na produktu 2000 Kč, ale náklady na jeho prodej činí pouze 150 Kč? Nezaměříme se více na prodej tohoto produktu?

Pokud máte nějakou otázku, nevíte si s něčím rady nebo potřebujete poradit, ozvěte se mi.